خط تولید انواع کود های آلی ، شیمیایی و ترکیبی

شرکت سورنا صنعت با تکیه بر تخصص و توانمندی کارشناسان حرفه ای ، نسبت به طراحی، تولید ، نصب و راه اندازی تجهیزات نوین انواع خطوط تولیدکود آلی به صورت گرانول، پودر و پلت و انواع کودهای گوگردی به صورت بنتونیت دار و میکرونیزه و کودهای شیمیایی NPK محلول پاشی و کودهای مایع اسید هیومیک و اسید آمینه، کود مرغی و خطوط خشک کن کود های دامی با کیفیت بالا تولید و راه اندازی می نماید.
امروزه اکثر کشاورزان ترجیح می دهند از کودهای حاصل از حیوانات یا کودهای ارگانیک استفاده کنند. فضولات حیوانی به صورت خیس و تازه برای مزارع مناسب نیستند و به گیاهان آسیب می رسانند.
در بعضی از نقاط جهان کودهای ارگانیک را به صورت رقیق شده با آب استفاده می کنند اما این کار در دراز مدت برای محیط زیست خطرناک است زیرا باعث آلودگی آبهای زیر زمینی می شود.
دستگاه خشک کن طراحی شده توسط شرکت سورنا صنعت، فضولات حیوانی را به کود مناسب و باارزش تبدیل می کند که اساس کارکرد این دستگاه بر مبنای تخمیر و خشک نمودن کود با ظرفیت بالا و زمان طولانی (40-30 روز) و با استفاده از انرژی خورشید استوار است که کود ورودی با رطوبت 70-60 درصد وارد دستگاه می گردد و پس از فرآیند خشک نمودن و تخمیر کود نهایی دارای رطوبت 15 درصد می باشد.
لازم به ذکر است که در حین عملیات تخمیر به علت رطوبت بالای کود (70-60 درصد) بذرهای علف هرز از بین می روند.
از کودهای ارگانیک برای تولید کودهای خشک شده به صورت پلیت یا پودری استفاده می شود که با این کار علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست و درآمد زایی از فروش کود ارگانیک می توان از واردات کود شیمیایی و خروج ارز جلوگیری نمود.
به عنوان مثال میزان کود خشک شده و درآمد حاصل از فروش و جلوگیری از خروج ارز در یک واحد 000 300 قطعه ای مرغ تخم گذار در زیر بیان شده است:
ظرفیت مرغداری : 000 300 قطعه ای مرغ تخم گذار
میزان کود خیس ورودی : در حدود 30 تن کود خیس با رطوبت 70% در روز
میزان کود خشک شده : در حدود 9 تن کود خشک شده با رطوبت حدکثر 15% در روز
در آمد حاصل از فروش کود خشک شده روزانه: 1،530،000 تومان ( به ازای هر کیلو گرم 170 تومان)
در آمد حاصل از فروش کود خشک شده سالیانه: 558،450،000 تومان
که می توان با این مبلغ سالیانه از واردات 1014 تن کود شیمیایی اوره ( با قیمت 550،000 تومان به ازای هر تن) و یا 669 تن کود شیمیایی فسفاته ( با قیمت 800،000 تومان به ازای هر تن) جلوگیری نموده و در خروج ارز از میهن صرفه جویی نمود.

خط تولید کود گرانول

معمولا یک خط تولید کود گرانول از بخشهای اصلی زیر تشکیل می شود :
۱ . هاپر ورودی مواد ۲ . میکسر ۳ . آسیاب ۴ . گرانولاتور ۵ . خشک کن ۶ .خنک کننده ۷. بوجاری ۸. کیسه پر کن و نوار نقاله ها
در خطوط گرانول کود طراحی شده توسط شرکت سورنا صنعت ، بسته به نوع کود تولیدی از نمونه گرانولاتورهای مختلف استفاده می شود.
۱ . استفاده از گرانولاتور های درامی یا استوانه ای
۲ . استفاده از سیستمهای بشقابی ( پن )
روش کار در خط تولید کود گرانول :
پس از فرآوری مواد اولیه ، مواد وارد مخازن ورودی خط می شود. سپس افزودنی های لازم به مواد اضافه می گردد و توسط میکسر یا با روشهای دیگر ،مواد با یکدیگر مخلوط می شوند. بعد از مخلوط شدن ،مواد وارد آسیاب و از آنجا وارد گرانولاتور می گردد.پس از خروج از گرانولاتور به دلیل رطوبت بالا ، مواد وارد خشک کن شده و سپس توسط نوار نقاله وارد خنک کننده و سپس توسط نوار نقاله به بخش غربالگر(بوجاری) جهت جداسازی مواد بزرگتر یا کوچکتر از سایز مناسب هدایت می گردد. پس از واحد بوجاری مواد وارد بخش بسته بندی شده و توسط دستگاههای توزین و کیسه پر کن کود بسته بندی می شود.


خط تولید کود پلت :

معمولا یک خط تولید کود پلت از بخشهای اصلی زیر تشکیل می شود : جهت تولید کود پلت از خط تولید کود پلت استفاده می گردد که شامل تجهیزات زیر می باشد. ۱ . هاپر ورودی مواد ۲ . میکسر ۳ . مگنت ۴ . سرند ۵ . پرس پلت و کاندیشنر ۶ . خشک کن ۷ . سرد کن ۸ . کولر هوا ۹ . کیسه پر کن ۱۰ . نوار نقاله ها یکی از مهمترین بخشهای خط پلت ، دستگاه پرس پلت می باشد . استفاده از پرس پلت های مناسب علاوه بر افزایش کارایی خط باعث کاهش انرژی مصرفی خواهد شد. در شرکت سورنا صنعت دستگاههای پرس پلت مخصوص تولید کود تولید می شود که با دستگاههای به کار گرفته شده در خطوط خوراک دام متفاوت است و به صورت تخصصی جهت پلت کود طراحی و ساخته شده است .

با ما در تماس باشید