خط تولید شیرآبه زباله به روش نانو ذرات اکسید آهن

untitled.22_1024x415

یكي از مسائل عمده در مدیریت زباله هاي شهري، مديريت شيرابه هايي است كه در مراحل مختلف جمع آوري، فراوري و دفع پاياني به وجود مي آيند.
شيرابه مايعي است كه در بستر محل دفن زباله در اثر خروج رطوبت موجود در زباله و نفوذ بارش‌هاي جوي تشكيل مي‌شود.
ويژگي‌هاي شيرابه هاي به وجودآمده از زباله وابسته به فاكتورهاي مختلفي است ولي، اينگونه شيرابه ها حاوي مقادير بسيار زيادي مواد آلي، معدني و ميكروارگانيسم هايي هستند كه پتانسيل بالايي براي ايجاد آلودگي هاي گوناگون در محيط زيست دارند.

به دلیل تنوع مواد در شیرابه هیچ گزینه ای به تنهایی نمی تواند در تصفیه شیرابه موثر باشد بلکه باید ترکیبی از روش های ذکر شده را بکار گرفت، تا هر مورد بتواند قسمتی از آلاینده ها را حذف کند .


در سال 2016 مهندسی کشتی آرا موفق به ثبت جهانی تصفیه شیرآبه زباله بوسیله نانو ذرات اکسید آهن شد که میزان آلودگی را به پایینترین حد ثبت شده رسانید.

این شرکت با سابقه درخشان در طراحی و تولید ماشین آلات صنعتی و معدنی در سال 2016 موفق به ثبت جهانی تصفیه شیرابه زباله به روش نانو ذرات اکسید آهن گردید که این طرح با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و مخترعین کشور با مبلغ 25.000 دلار در کشور آمریکا ثبت گردید تا مهری بر حمایت دولت از پژوهشگران داخلی باشد.
این روش برای اولین بار در استان گیلان در فضایی به مساحت 1200 متر مربع به ظرفیت سه لیتر در ثانیه در سایت سراوان اجرا گردید .


مزایای این سیستم نسبت به طرح های مشابه:
- حذف کلیه فلزات سنگین
- لجن بسیار کم بصورت خشک، قابل استفاده در صنایع بتنی
- الکتریسیته بسیار کم
- خروجی مورد تایید محیط زیست
- تمامی دستگاهها بصورت پرتابل میباشد و قابل حمل و انتقال به سایت جدید میباشد.
- دستگاهها بصورت تمام اتوماتیک میباشد.
- کلیه خط تولید به جز موتورها ساخت ایران میباشد.
- بدون نیاز به تعویض فیلترهای اکسید آهن(قابل بازیافت)
- عمر مفید بالا
- فضای بسیار کم جهت استقرار
- دارای سیستم ضد بو

تصفیه پساب های بیمارستانی و عفونی

امروزه تصفیه پساب های عفونی و بیمارستانی که حاوی طیف وسیعی از آلاینده ها می باشد بسیار حائز اهمیت است.
پساب واحدهای درمانی و بیمارستانی مانند پساب های آزمایشگاهی، واحد های دیالیز و سایر فاضلاب ها حاوی انواع آلاینده ها از جمله رادیو دارو ها، پساب های عفونی، پساب های حاوی ترکیبات دارویی به خصوص آنتی بیوتیک ها و غیره می باشد. ورود اینگونه پساب ها به شبکه فاضلاب شهری باعث ایجاد آثار نامطلوب در انتهای خط تصفیه خانه شهری شده و به علت بازگشت آب های واحدهای بیولوژیک به شبکه آبیاری، در صورت عدم تصفیه و جداسازی از شبکه باعث ایجاد بیماری، مقامت در برابر داروها و اثرات بسیار نامطلوب بر جامعه می گردد.
فاضلاب ناشی از بیمارستان ها و مراکزبهداشتی درمانی به طور کلی از نظرکیفی تقریباً مشابه فاضلاب شهری هستند اما ممکن است دارای مواد و ترکیبات بالقوه سمی و عفونی نیز باشند که سلامت محیط،کارکنان شاغل دربخش بهداشت و درمان و کل جامعه رابه خطر بیندازد. تخلیه فاضلاب بیمارستان ها و مراکزبهداشتی درمانی به صورت تصفیه نشده و یا تصفیه شده به طور ناقص باعث مخاطرات اجتناب ناپذیری بر روی بهداشت و سلامت جامعه خواهد شد. لازم به ذکر است که اثرات سمی مواد شیمیایی موجوددرفاضلاب مراکز بهداشتی درمانی (بیمارستانی) برروی باکتری و میکروارگانیسم های فعال در فرآیند تصفیه فاضلاب از خطرات دیگر موجود در فاضلاب های این مرکز می باشد.

این شرکت با نیروهای متخصص و دانش فنی آماده ارائه خدمات به شرح ذیل می باشد:
- تصفیه کلیه پساب های خروجی از واحد های بیمارستانی و رسیدن به حد استاندارد تخلیه در شبکه فاضلاب بهداشتی
- حذف آلاینده های مربوط به رادیو دارو ها و آزمایشگاه های رادیوگرافی که به نوعی به شبکه فاضلاب راه یافته اند
- تصفیه پساب های عفونی واحدهای آزمایشگاهی
- تصفیه خروجی واحد های بهداشتی که دارای انواع مازاد دارو های مصرفی و آنتی بیوتیک ها می باشند.
- امکان بازگشت آب تصفیه شده برای استفاده های فضای سبز و یا استفاده مجدد در سیستم

تصفیه پساب های صنعتی

تصفیه کامل فاضلاب شهرک های صنعتی معمولا دارای پیچیدگی های خاصی بوده و به نوع صنایع آلاینده در آن شهرک بستگی دارد.
معمولا اختلاط فاضلاب صنعتی حاوی انواع فلزات سنگین مربوط به واحدهای آبکاری مخصوصا کروم سخت، انواع اسیدها، بازها، حلال های چربی گیر، موم و سایر مواد شیمیایی مصرفی و روغن های نشت شده از ترانس های یکسو کننده برق این واحدها، انواع آلاینده های رنگی، جوهرهای چاپ انواع تینر و حلال های آروماتیک واپوکسی واحدهای رنگرزی و چاپ و انواع کولانت های واحدهای پروفیل سازی و قطعه سازی که به عنوان آب صابون استفاده می شود.
اقداماتی که در این بخش انجام می گردد شامل:
1- حذف کامل مقادیر روغن- چربی- گریس- صابون از فاضلاب تصفیه شده
2- حذف ترکیبات معلق جامد
3- حذف فلزات سنگین شامل کادمیوم- سرب- کروم- و...
4- حذف و کاهش بار میکروبی و آلاینده های باکتریایی- کلیفرم روده ای و ...
5- حذف لجن فراری از واحد زلال ساز تصفیه خانه بیولوژیک
سیستم تصفیه به روش نانو ذرات اکسید آهن یک تکنولوژی پیشرفته جهت تصفیه پساب های صنعتی و سمی می باشد.
از مزیت های فنی این سیستم می توان به قابلیت تصفیه پساب های سمی و فوق سمی که به روش های معمول قابل تصفیه نیست اشاره کرد. در این سیستم قابلیت جداسازی امولسیون ها را می توان ذکر کرد که معمولا در خروجی پساب های ماشینکاری و واحدهای لبنی و کشتارگاه ها وجود دارد.

مدیریت: مهندس قدیری