مخازن تحت فشار




مخازن تحت فشار مخازن فلزی معمولاً استوانه‌ای یا کروی برای نگه داری یا انجام فرایندهای شیمیایی مایعات یا گازها می‌باشند که توانایی مقاومت در برابر بارگذاری‌های مختلف (فشار داخلی، یا فشار خارجی و خلأ در داخل) را دارا می‌باشند. استاندارد اصلی برای طراحی این مخازن ASME Section VIII می‌باشد که توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا تدوین شده و هر چهار سال یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد. کاربرد عمده این مخازن در صنایع نفت و گاز می‌باشد.

مخازن تحت فشار (Pressure Vessels )
به محفظه بسته ای گفته می شود جهت نگه داری گازها یا مایعات طراحی می گردد و فشار درون مخزن با فشار محیط تفاوت داشته باشد .

این اختلاف فشار بسیار خطرناک می باشد و ما در تاریخ توسعه و نگه داری مخازن تحت فشار حوادث مهلکی را داشته ایم .

در نتیجه مهندسان با تجربه قوانینی را برای طراحی ، ساخت و نگهداری مخازن تحت فشار وضع نمودند به همین دلیل است که مشخصات فنی مخازن تحت فشار از یک کشور به کشور دیگر تغییر می کند ولیکن بیشترین پارامترهایی که در اینگونه مخازن دخیل هستند بیشتر به فشار و دما بستگی دارند .
شرکت سورنا صنعت
نیز یکی از شرکتهای پیشگام در استفاده از استاندارد طراحی و ساخت مخازن تحت فشار می باشد که با به کار گیری این استاندارد ها تضمین مضاعفی را برای مخازن تحت فشار تولیدی به ارمغان می آورد .

کاربرد مخازن تحت فشار :
مخازن تحت فشار در بسیاری صنایع کاربرد وسیعی دارند از موارد پر کاربرد می توان به موارد زیر اشاره کرد این موارد شامل برج های تقطیر ، زیر دریایی ها ، رآکتورها ، اتوکلاو ، پالایشگاه های نفت و … می توان اشاره کرد همچنین مخازن تحت فشار جهت ذخیره گازهای مایع شده مانند آمونیاک ، کلرین ، پروپان ، بوتان و LPG را می توان نام برد .

طراحی و ساخت مخازن تحت فشار :
مخازن تحت فشار را می توان به هر صورتی ساخت ولیکن بیشترین اشکال متداول ، مخازن کروی ، مخروطی و مخازن استوانه ای می باشد و در این بین مخزن تحت فشار استوانه ای در صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که در اینگونه از مخازن ، مخزن از یک پوسته استوانه ای و دو عدد عدسی که در دو انتهای پوسته نصب می گردد تشکیل می گردد .

اینگونه مخازن را می توان بر اساس استانداردهای مختلفی طراحی و تولید نمود ولیکن استانداردی که بیشتر در کشور ما متداول است استاندارد ASME می باشد ASME Boiler and Pressure Vessel Code و یا به اختصار BPVC می باشد و جهت مخازن تحت فشار از استاندارد ASME BPVC Section Vlll استفاده می گردد .